Den grønne smoothie

Mine smagsløg er ikke programmeret til grøntsager – ikke til rå grøntsager i hvert fald. Derfor står den meget sjældent på salat herhjemme, og det ved vi jo godt er lidt noget skidt. Men heldigvis er min hjerne så tilpas naiv, at jeg kan snyde store mængder grønt i kroppen, hvis bare de er forklædt i smoothieformat. Så hvis nogen af jer også har brug for, eller bare lyst til, et ekstra vitamintilskud i løbet af dagen, så læs med her og prøv min grønne smoothie!

Det skal du bruge:

  • En stor håndfuld frisk spinat
  • 5 blade hjertesalat
  • 5 tykke skiver agurk
  • 1 stilk bladselleri
  • Et kvart æble
  • Citronsaft – doseres efter behov (jeg bruger normalt saften fra en hel citron)
  • Banan – mængde efter behov (jeg bruger normalt en halv banan)
  • Mandelmælk (til du har den rette konsistens for dig)
  • En spiseske græsk yoghurt 2%
  • En teske friskrevet ingefær

Start med at blende spinat og hjertesalat med en lille slat mandelmælk – på den måde får din smoothie den mest glatte konsistent. Herefter kommes agurk, bladselleri og æble i og blendes med lidt mere mandelmælk. Sidst tilføjer du banan, ingefær, citronsaft og græsk yoghurt – der blendes igen. Brug mandelmælk til at fortynde din smoothie yderligere, hvis nødvendigt.

Mere citronsaft kan anvendes hvis smoothien ønskes mere frisk og syrlig. Mere banan kan anvendes hvis smoothien skal være sødere.

Prøv at eksperimentere dig lidt frem i forhold til, hvad du kan lide. For mig er citronsaften vigtig, da det er den, der ”skjuler” smagen af grønt. Derudover har jeg også før puttet avokado i, hvilket gør smoothien dejlig cremet. Grønkål kan også bruges i stedet for eller sammen med de to øvrige salater. Prøv dig frem :D

Synes godt om

Kommentarer